Sofie & Linda

Två flickor från södra Finland

Elephant Nature Park

Publicerad 2015-03-31 19:12:25 i Linda, Thailand, Thoughts,

Det var ju en tid sedan vi var i Elephant Nature Park och vi har inte ens bloggat något om det...

Före jag, Linda, kom till Asien sade jag att jag inte tänker åka härifrån förrän jag har ridit på elefanter. När vi väl var här letade vi upp bra ställen att göra det på och vi beslöt att Chiang Mai i Thailand skulle bli stället vi rider elefanter på. Cecilia gjorde det i Luang Prabang i Laos  så det verkade som ett bra alternativ också men på något sätt skippade vi det helt. Nog om det.

När vi var i Chiang Mai hade vi hört mycket om en Elephant Nature Park där de räddar elefanter som blivit misshandlade och använts för fel saker. Det var väldigt dyrt så vi fortsatte leta och de andra ställena verkade bra men när man sökte och läste mera om dem insåg vi att de inte var så. Elefanterna blev misshandlade och plågades framför människorna och något sådant ville vi ju inte. Vi beslöt att betala 2500 baht (=ca 72€) för att få spendera en dag med elefanter., och det var värt det. 

Vi fick gå runt på området där elefanterna bor, se hur man matar dem och också själva mata dem, dessutom fick vi lära oss tvätta dem. Vi fick höra historier om elefanternas liv före de blev räddade, hur dåligt de mådde och hur fel allting var. Det var riktigt hemskt och jag måste säga att jag fick rysningar och fick illa att vara när man fick höra allt och såg spår kvar på elefanterna från deras förra liv. Några hade stigit på landminor så ena benet var missbildat, en elefant som heter Jokia hade blivit så misshandlad att de hade pickat ut ena ögat och slagit så hårt på det andra ögat att hon blivit blind. Usch. På några elefanter såg man på deras ryggar att de hade blivit användna för att ridas på. Ryggen som ska ha en "guppe" på var helt platt och hade en grop på. Några elefanter hade till och med blivit räddade från läger bredvid där de används för att ridas på. 

Lek, ägaren av parken, har även räddat massa andra djur så som hundra tals hundar och katter, kor, buffalon och tuppar. Man fick även adoptera hundar och katter och jag var så nära på att adoptera en hund hem som kompis åt min lilla Maggy. Det var roligt att se hur några hundar hade fäst sig vid vissa elefanter och följde dem vart de än gick. 

Om jag har möjlighet tänker jag volontär arbeta i parken i en vecka nästa gång jag åker till Thailand. Vill verkligen spendera mera tiden djuren. Fast vår ena dag i parken var dyr tycker jag att det verkligen var värt varje cent. Allt jobb som Lek och resten av staffen gör uppskattas mycket.

Granny i parken, äldsta elefanten som fanns där

Den minsta elefanten hade ena foten i paket men det syns inte på bilden


Två av de stora elefanterna haltade eftersom de stigit på landminor


Matade elefanterna lite



Tvättade dem




Vi hängde mest med Jokia och hennes vän (minns inte namnet mera...)

Denna hund följde mycket efter Jokia



Andra djur och fina Toto som jag ville adoptera.


Kommentarer

Postat av: Amanda Jona [SPONTAN]

Publicerad 2015-04-01 11:34:53

Det där såg verkligen underbart ut :)

Postat av: Tommy

Publicerad 2015-04-01 11:56:07

fina bilder =)

Postat av: Robex Lundgren

Publicerad 2015-04-01 13:17:46

coola bilder

Postat av: Erica

Publicerad 2015-04-01 13:23:01

Åh, låter som en helt fantastisk dag på ett himla bra ställe!!! Är nästan så att jag blev lite sugen på att åka dit själv! Älskar djur! <3

Postat av: Erica

Publicerad 2015-04-01 13:38:40

Underbara bilder! <3

Postat av: Amanda Niclasson

Publicerad 2015-04-01 14:30:08

Häftiga bilder!

Postat av: Nattiiz

Publicerad 2015-04-01 15:20:04

Vilken härlig blogg ni har! :)

Postat av: Sara Lundström

Publicerad 2015-04-01 15:40:21

Åååhhh elefanter <3

Postat av: Ebba Molin

Publicerad 2015-04-01 17:06:02

Så fina bilder! Elefanter är underbara...

Postat av: Miranda Björk fd. Östlund

Publicerad 2015-04-01 17:43:52

fina bilder :D elefanter är så söta :D

Postat av: Beautybyvannii

Publicerad 2015-04-01 19:21:50

Gud vilken häftig upplevelse! :D

Postat av: Mathilda - PHOTOGRAPHS

Publicerad 2015-04-01 20:36:21

Åh vad häftigt det ser ut! :)

Postat av: Felicia

Publicerad 2015-04-01 20:46:38

HUR MYSIGT HAR INTE DET????? Ucsh vad avis.. hoppas att ni njuter till fullo!!

Postat av: louie

Publicerad 2015-04-01 21:25:54

Väldigt häftiga må jag säga, fina bilder dessutom!

Postat av: Catarajna [-foto]

Publicerad 2015-04-01 22:00:19

Åh så fint, jag älskar elefanter! :)

Postat av: Mohammedi's | Art, model & designer

Publicerad 2015-04-01 23:37:21

mäktigt!

Postat av: Lia

Publicerad 2015-04-02 00:47:18

Åhh elefanter är verkligen fina varelser som man inte brukar se så nära :O

Postat av: Annster

Publicerad 2015-04-02 13:07:24

Så underbart med elefanter :)

Postat av: Josefine

Publicerad 2015-04-02 14:09:01

Elefanter är så fina!!

Postat av: Michaela Johansson

Publicerad 2015-04-02 14:52:05

Älskar bilderna!! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofie och Linda

Två backpackers i Sydostasien

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela